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Le fardeau
1990 Die Last  -  For Dulcinea 1
 
1 video channel
1 Monitor
   
 
Monitor Dulcinee
Toile tendue par l’écran de son désir. Elle se creuse sous le poids du corps qui le libère pendant que silencieusement le mouvement qui l’immobilise claque dans nos têtes.  

… le spectacle est insoutenablement léger. Ce rapport poids-légèreté est fréquent chez Guiton, sensible. Dans une autre installation, “Le fardeau”, un drap est tendu à ses quatre coins. Il plie, ploie sous le poids d’un moniteur vidéo déposé en son milieu, tirant la toile jusqu’au ras du sol sans le toucher. Si l’on se penche, on distingue une image diffuse, légère flottante. “ Une fluide lourdeur” disait Blanchot de Proust.

▸▸ Marc Mercier in “Turbulence Vidéo” n° 2, jan-mars 94

Die 1990 entstandene Arbeit Le Fardeau besteht aus einer riesigen weißen Stoffbahn, die wie eine überdimensionale Hängematte von einer Wand zur anderen reicht und in deren herabhängender Mitte ein Monitor mit dem Bildschirm nach oben liegt. Das Gewicht dieser sprichwörtlichen „Hardware“ spannt das große weiche Laken und gibt ihm so straffe, nach oben verlaufende Falten, welche nur unter den Bedingungen dieser Belastung zustande kommen können. Doch der Monitor ruht nicht nur in seiner durch sein Eigengewicht geschaffenen Vertiefung, sondern strahlt nach oben das Bild eines Ausschnittes eben dieser Stoffbahn aus, als ginge es darum, das Stück Stoff , das hier verdeckt wird, wie durch einen videotechnisch verstärkten Leuchttisch oben wieder sichtbar werden zu lassen.

The work Le Fardeau (The Burden), which was produced in 1990, consists of an enormous white length of fabric that like an oversized hammock extends from one wall to the other. A monitor, its screen facing upward, has been placed on the middle of the fabric, causing it to sag. The weight of the proverbial “hardware” tautens the large white sheet, causing tight folds to form that run upward, folds that can only be brought about under the conditions of this burden. Yet the monitor is not only resting in the deepening caused by its own weight, it is also emitting an image of a section of this same length of fabric as if the piece of material the monitor is covering is again being made visible from above by means of a video-amplified light table. On closer examination, however, one discovers movement in this (virtual) section of cloth.

▸▸ Peter Friese
    Translation: Rebecca Van Dyck

 

 
Le Fardeau, CEAAC, Strasbourg 1996
 
Fardeau
Ecole d'art Dunkerque 1990 
fardeau Weserburg
Die Weserburg, Museum für moderne Kunst, 2008